4.7.2012,

Θεσσαλονίκη: Τουλάχιστον έναν άνεργο έχουν 6 στις 10 οικογένειες

Στείλτο Email

Θεσσαλονίκη: Τουλάχιστον έναν άνεργο έχουν 6 στις 10 οικογένειες

Το 56,1% των οικογενειών στη συμπρωτεύουσα έχουν τουλάχιστον απο ένα άνεργο μέλος ενώ το 34,8% προσπαθεί να «τα βγάλει πέρα» έχοντας στο σπίτι δύο ανθρώπους χωρίς δουλειά και σχεδόν το 6% τρεις!
Την αποκαρδιωτική αυτή εικόνα, που αποτυπώνει -μέσο όρο- την ύπαρξη 1,65 ανέργων ανά οικογένεια, καταγράφει έρευνα της εταιρείας «Interview», για λογαριασμό του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ). Η έρευνα διενεργήθηκε λίγες ημέρες μετά τον σχηματισμό της κυβέρνησης, σε δείγμα 500 επιχειρηματιών-μελών του ΒΕΘ και 305 καταναλωτών.

Σύμφωνα με την έρευνα, στο πρώτο εξάμηνο του 2012 απολύθηκαν -μέσο όρο- 1,88 εργαζόμενοι ανά επιχείρηση είτε επειδή αυτή έκλεισε είτε επειδή δεν μπορούσε, πλέον, να συντηρήσει το προσωπικό της (σ.σ. ο αριθμός αυτός είναι ωστόσο μειωμένος, σε σχέση με τον Φεβρουάριο, όταν ήταν 2,7).

Σήμερα, οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις προσανατολίζονται σε διατήρηση προσωπικού, αν και το ποσοστό όσων εξετάζουν το ενδεχόμενο απολύσεων (15%) παραμένει τριπλάσιο, σε σχέση με εκείνο όσων σκέφτονται να κάνουν προσλήψεις (5%).

«Το 2007 είχα 60 εργαζόμενους και έτρεχαν. Σήμερα έχω 35 και δεν ξέρω τι να τους κάνω», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, σε συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της έρευνας. Πρόσθεσε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων έχει αναγκαστεί να μειώσει είτε τις ημέρες εργασίες είτε τις ώρες απασχόλησης των εργαζομένων.

Στο σκηνικό αυτό, μικρομεσαίοι επιχειρηματίες και καταναλωτές βλέπουν το εισόδημά τους να συρρικνώνεται: οι μεν πρώτοι δηλώνουν στην πλειοψηφία τους (σχεδόν 90%) πτώση τζίρου, κατά 40% μέσο όρο στο πρώτο εξάμηνο, ενώ οι δεύτεροι κάνουν λόγο για μείωση των χρημάτων που μπαίνουν στο σπίτι κατά 32% (μέσο όρο). Μείωση εισοδήματος βίωσαν στο εξάμηνο οκτώ στις δέκα οικογένειες και αύξηση …μηδέν.

«Κόβουν» ακόμη και τα έξοδα για το σούπερ μάρκετ

Τα νοικοκυριά αναγκάζονται να βάλουν μαχαίρι στις δαπάνες, με πρώτο βασικό «θύμα» τον κλάδο της ένδυσης-υπόδησης (-77,2%), ενώ μεγάλος χαμένος είναι και ο τομέας της ψυχαγωγίας-ταξιδιών (-67,5%). Πάντως, αν η ψυχαγωγία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πολυτέλεια εν μέσω κρίσης, σίγουρα δεν μπορεί να ειπωθεί το ίδιο για τα είδη των σούπερ μάρκετ: παρόλα αυτά σημειώθηκε και σε αυτά σημαντικά μείωση δαπανών, κατά 42,3%.

Η μείωση εισοδημάτων, που έχει άμεση αρνητική επίπτωση στην είσπραξη των δημόσιων εσόδων, εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί: το 50% των ερωτηθέντων επιχειρηματιών αναμένει πτώση τζίρου στο επόμενο εξάμηνο και μόλις το 10% αύξηση, ενώ πάνω από έξι στους δέκα δηλώνουν «λίγο/καθόλου» αισιόδοξοι για το μέλλον της επιχείρησής τους. Στην περίπτωση των καταναλωτών, το 59% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι η κατάσταση του νοικοκυριού τους θα γίνει χειρότερη τους επόμενους έξι μήνες.

Σχεδόν επτά στους 10 καταναλωτές και επιχειρηματίες ζητούν μείωση φόρων

Ποιες πρέπει να είναι οι προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης για να βελτιωθεί η κατάσταση; Επιχειρηματίες και καταναλωτές «δείχνουν» στην ίδια κατεύθυνση: τη μείωση φόρων (σύμφωνα με το 72,3% των πρώτων και το 64,8% των δεύτερων) και τη δημιουργία επενδύσεων (ποσοστά 39,7% και 41,8% αντίστοιχα).

Η ενίσχυση ρευστότητας απασχολεί περισσότερο τους επιχειρηματίες (σε ποσοστό 38,6%) από ό,τι τους καταναλωτές (14,8%). Αντίθετα, οι πολίτες δείχνουν να θεωρούν πολύ σημαντικότερη την πάταξη της διαφθοράς (σε ποσοστό 40,2%, έναντι 10,3% για τους επιχειρηματίες).

“Να μειωθεί ο αριθμός των δημόσιων υπαλλήλων”; Απαντώντας σε αυτό το ερώτημα, το 50,5% των επιχειρηματιών και το 42,3% των καταναλωτών «ζητά» απολύσεις. Να διατηρηθεί το σημερινό δυναμικό προτείνει 46,3% των επιχειρηματιών και 52,8% των καταναλωτών, ενώ προσλήψεις εισηγείται το 3,2% των πρώτων και το 4,9% των δεύτερων.

Η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος επηρέασε αρνητικά 8 στις 10 επιχειρήσεις

Σε ό,τι αφορά το κόστος που είχε για τις επιχειρήσεις η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος, τα ευρήματα της έρευνας μιλούν από μόνα τους. Στο ερώτημα «το διάστημα από την 6η Μαΐου μέχρι τη 17η Ιουνίου, εκτιμάτε ότι επηρέασε τη λειτουργία της επιχείρησής σας;», το 76% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι επέδρασε αρνητικά και το 23% “ουδέτερα”, ενώ ένα μάλλον απρόσμενο 1% διαπίστωσε θετική επιρροή.

«Μπαράζ» διαγραφών επιχειρήσεων

Στο μεταξύ, χαρακτήρα επιδημίας λαμβάνουν τα λουκέτα στις βιοτεχνικές επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τον κ.Παπαδόπουλο, στο πρώτο εξάμηνο 2012 έγιναν στα μητρώα του ΒΕΘ μόλις 378 εγγραφές νέων επιχειρήσεων, έναντι 1.042 διαγραφών! Πέρυσι, χρονιά ήδη έντονα αρνητική, οι εγγραφές ήταν 426 και οι διαγραφές 1.029.

Ερωτηθείς πώς βλέπει το μέλλον, ο κ.Παπαδόπουλος απάντησε: «Αν ληφθούν άμεσα μέτρα, σιγά-σιγά [...]θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη». Πρόσθεσε ότι πολύ σημαντικό είναι να επαναπατριστούν τα κεφάλαια που έχουν φύγει στο εξωτερικό και η κυβέρνηση να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη του λαού.