Ανησυχία για την ακτοπλοΐα και το θαλάσσιο τουρισμό
- 30 Σεπτεμβρίου 2011 14:06
- Αριθμός σχολίων: 0
Οι επόμενοι μήνες θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμοι και είναι βέβαιο ότι θα είναι αντικειμενικά αδύνατη η εκτέλεση των δρομολογίων όπως έχουν προγραμματισθεί, προειδοποίησαν χθες οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών μιλώντας στο ναυτιλιακό συνέδριο «Shipping Today & Tomorrow – Διεθνείς εξελίξεις, τάσεις & επενδύσεις στην ελληνική και διεθνή ναυτιλιακή αγορά», που οργανώνει το Ελληνικό Ινστιτούτο Οικονομικής Διοικήσεως (ΕΙΟΔ) της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) σε συνεργασία με το Ελληνοβρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο (BHCC).
Στην ενότητα του συνεδρίου, του οποίου χορηγός επικοινωνίας είναι η «Ν», για την επιβατηγό ναυτιλία και τον θαλάσσιο τουρισμό οι εκπρόσωποι των φορέων εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για την πορεία του κλάδου, ενώ αναφέρθηκαν και στο «κενό» διακυβέρνησης που παρατηρείται τα δυο τελευταία χρόνια με τις συχνές αλλαγές στο διοικητικό φορέα της ναυτιλίας.
Θα ήθελα για άλλη μία φορά να κρούσω τον κώδωνα του κινδύνου, αφού η βιωσιμότητα της επιβατηγού ελληνικής ναυτιλίας είναι στο και πέντε και η πολιτική ηγεσία πρέπει να αλλάξει αμέσως πορεία άλλως το σκάφος «επιβατηγός ναυτιλία» θα προσκρούσει στους ύφαλους που λέγονται «πτώχευση» και «εξ ολοκλήρου κρατική επιχορήγηση», τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας Απόστολος Βεντούρης.
Οι συνέπειες της υποβάθμισης της σημασίας της επιβατηγού ναυτιλίας και των πολλών λαθών που έχουν γίνει την τελευταία δεκαετία, είναι αναπόφευκτες, και κάνουμε έκκληση προς τα αρμόδια υπουργεία και τον πρωθυπουργό, έστω και την τελευταία αυτή στιγμή, να δρομολογήσουν λύσεις για τα προβλήματα της επιβατηγού ναυτιλίας για να περιορίσουμε τις συνέπειες τις κρίσης που είναι ήδη μπροστά μας, υπογράμμισε από την πλευρά του ο Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης.
Ο κ. Σακέλλης ζήτησε τη λήψη μέτρων που θα δώσουν τη δυνατότητα αύξησης των εσόδων των πλοίων και της ταυτόχρονης αύξησης της κίνησης. Τα μέτρα μπορεί να έχουν και την έννοια της προσωρινότητας δηλαδή να συνδεθούν με το ύψος της τιμής των καυσίμων και θα αποβλέπουν στη μείωση των επιβαρύνσεων για να καταστεί δυνατή η μερική μείωση της τιμής των εισιτηρίων με ταυτόχρονη αύξηση των εσόδων των εταιρειών, πρόσθεσε ο ομιλητής.
Μεταξύ των μέτρων συμπεριέλαβε την κατάργηση του επίναυλου 3% και τη μείωση του ΦΠΑ στα επίπεδα αυτού των ξενοδοχείων. Επίσης πρέπει να μειωθούν δραστικά τα λιμενικά τέλη στο βαθμό που πραγματικά επενδύονται προς όφελος των επιβατών.
Ο πρόεδρος της ΕΕΝ τόνισε από την πλευρά του ότι το κυριότερο και κεντρικό αίτημα είναι η πλήρης απελευθέρωση του κλάδου και η πραγματική εναρμόνιση του Εθνικού δικαίου με το Κοινοτικό.
Ο κ. Βεντούρης αναφερόμενος στην πορεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών μίλησε για τεράστιες ζημιές και σημείωσε ότι «κανένας οικονομικός φορέας μέχρι σήμερα δεν έχει καταγράψει τις ζημίες στο σύνολο της επιβατηγού ναυτιλίας (κρουαζιερόπλοια, ημερόπλοια, πορθμεία, τουριστικά)». Ειδικά στην ακτοπλοΐα ο κ. Βεντούρης είπε ότι έχουν καταγραφεί ζημίες όλων ανεξαιρέτως των εταιρειών, μικρών και μεγάλων, χρηματιστηριακών και μη, λαϊκής βάσεως κ.λπ. ύψους 215 εκατ. ευρώ το 2009 και 345 εκατ. ευρώ το 2010, ενώ για το 2011 αναμένεται οι ζημίες να κυμανθούν όσο και το 2010 αν όχι χειρότερα.
Ανταγωνιστική η σημαία μας
Η ελληνική κρουαζιέρα μπορεί αναπτυχθεί μόνο αν η ελληνική σημαία γίνει ανταγωνιστική και «φιλική» προς τους διοργανωτές κρουαζιέρας. Την άποψη αυτή διατύπωσε στη διάρκεια του συνεδρίου ο δρ, Πυθαγόρας Νάγος εμπορικός διευθυντής της Louis Hellenic Cruises, η οποία είναι η μοναδική εταιρεία που έχει κρουαζιερόπλοια, δύο τον αριθμό, με ελληνική σημαία.
Όπως επεσήμανε αυτός θα πρέπει να είναι ο κοινός στόχος και επιδίωξη όλων των εμπλεκομένων φορέων, δεδομένου ότι μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν και προς το συμφέρον των Ελλήνων αξιωματικών, των ναυτικών, της τοπικής αλλά και της εθνικής οικονομίας.
Ταυτόχρονα ζήτησε να απαλειφθούν οι δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες και να αντιμετωπιστεί η απροθυμία των εμπλεκομένων αποδεχτούν τις αλλαγές.
Καυτηρίασε και την έλλειψη συντονισμού μεταξύ των διαφόρων θεσμικών φορέων.
Σκάφη αναψυχής
Την άποψη ότι οι δυνατότητες για ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα είναι απεριόριστες, αρκεί να συνεργαστούν αρμονικά όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, εξέφρασε ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού, Αντώνης Στελλιάτος.
Όπως υπογράμμισε χρειάζεται να βγάλουμε «από την εντατική» τον κλάδο και κατέθεσε επτά προτάσεις ανάπτυξης. Ειδικότερα ζήτησε να γίνει στοχευμένη διαφήμιση για το ελληνικό Yachting. Να αναπτυχθούν μαρίνες σε κάθε νησί της Ελλάδας και να δημιουργηθούν τουριστικές σχολές για τους Ελληνες ναυτικούς. Επίσης να βελτιωθεί η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό, αφού η Αθήνα δεν αντιπροσωπεύει την Ελλάδα.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι και να ενταχθεί ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού σε αναπτυξιακό νόμο, αφού ποτέ μέχρι τώρα δεν έχει γίνει, αλλά και το νομοσχέδιο για το θαλάσσιο τουρισμό το οποίο είναι προς ψήφιση στη Βουλή να μην είναι φοροεισπρακτικό, αλλά αναπτυξιακό.
Υποδομές στα λιμάνια
Την πάγια θέση της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης ότι «απαιτούνται γρήγοροι ρυθμοί ανάπτυξης χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες» εξέφρασε ο πρόεδρος της ΔΕΝ, Νίκος Αρβανίτης. «Οι επενδυτές αλλοδαποί και εντόπιοι πρέπει να έχουν το κατάλληλο – ευέλικτο και σίγουρο περιβάλλον. Προς τούτο οι θεσμικοί φορείς της πολιτείας πρέπει να λάβουν τις δέουσες πρωτοβουλίες άμεσα», υπογράμμισε.
Τόνισε επίσης ότι πρέπει ο ΟΛΠ [OLPr.AT] να τηρήσει τις προτεραιότητες που έχει θέσει για περαιτέρω ανάπτυξη του Σταθμού Αυτοκινήτων με στόχο την προσέλκυση εταιρειών που θα το καταστήσουν κύριο hub port, αλλά και των Σταθμών Κρουαζιέρας, λόγω του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας.
Δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου Πεδίου το οποίο μπορεί να δώσει προστιθέμενη αξία στο «μεγάλο λιμάνι».
Επερώτηση βουλευτών της Ν.Δ. για άγονες γραμμές
Επίκαιρη Επερώτηση προς τους υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, αναφορικά με τον κίνδυνο απομόνωσης της νησιωτικής Ελλάδας και τις άγονες γραμμές, κατέθεσαν από κοινού οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, Γιάννης Βρούτσης, Σπύρος Γαληνός, Νίκος Δένδιας, Μίκα Ιατρίδη, Μανώλης Κεφαλογιάννης, Όλγα Κεφαλογιάννη και Κώστας Μουσουρούλης.
Στην ερώτηση μεταξύ άλλων επισημαίνουν (σχετικά έχει αναφερθεί η «Ν») ότι 35 άγονες γραμμές (22 αφορούν τη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών και 13 τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής), κινδυνεύουν να παραμείνουν κυριολεκτικά στον αέρα, καθώς δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί οι σχετικοί διαγωνισμοί για την υπογραφή των νέων συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για τη δρομολογιακή περίοδο 2011-2012. Υπενθυμίζεται, ότι στις 31 Οκτωβρίου λήγουν οι ισχύουσες συμβάσεις της περιόδου 2010-2011.
Περικοπές
Το εν λόγω πρόβλημα ανέκυψε, καθώς το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει ακόμη απαντήσει στο αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για ένα κονδύλι ύψους 14 εκατ. ευρώ, το οποίο υπολείπεται και αναμένεται πιθανά να περικοπεί από τις άγονες γραμμές, προκειμένου να προσαρμοστεί ο προϋπολογισμός του τελευταίου στη δημοσιονομική συγκυρία.
Το αποτέλεσμα είναι, να ελλοχεύει ο κίνδυνος να μείνουν τα νησιά μας σύντομα χωρίς πλοία και μάλιστα εντός της χειμερινής περιόδου, τονίζουν οι βουλευτές και ζητούν να πληροφορηθούν σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το αρμόδιο υπουργείο, προκειμένου να επιλυθεί άμεσα το πρόβλημα;
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ – [email protected]
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ – [email protected]
Αφήστε το σχόλιό σας