Οργανωμένο κίνημα κατά μεσαζόντων, χονδρεμπόρων και όσων πλουτίζουν εις βάρος Παραγωγών και Καταναλωτών
- 18 Σεπτεμβρίου 2011 16:11
Οι αγανακτισμένοι της πλατείας Συντάγματος φαίνεται πως ωχριούν μπροστά σ’ αυτό το ουσιαστικό και μη οργανωμένο κίνημα που έχει ξεκινήσει από τις μεγάλες πόλεις της περιφέρειας και έχει συμπαρασύρει και πολλούς κατοίκους της Αθήνας!
Το πρώτο σύνθημα είναι «Οχι στους μεσάζοντες» και το δεύτερο «Αγοράστε ελληνικά» κατά το «Επιμένω ελληνικά» μιας άλλης Ελλάδας του παρελθόντος…
Για κάθε κατηγορία προϊόντος υπάρχει και ένας ισχυρός χονδρέμπορος-μεσάζων. Οταν δεν παρεμβάλλεται μεσάζων και το deal για να πάει το προϊόν από το χωράφι στο ράφι γίνεται απευθείας από την αλυσίδα σουπερμάρκετ με τον παραγωγό ή τον αγροτικό συνεταιρισμό, πρέπει να καταβληθεί ένα σημαντικό ποσό προς το σουπερμάρκετ για την ενοικίαση της θέσης στο ράφι. Αυτό κυμαίνεται ανάλογα με το δίκτυο καταστημάτων της αλυσίδας και μπορεί να φτάσει ακόμη και αρκετές χιλιάδες ευρώ. Ετσι, ένα προϊόν που φεύγει φθηνά από τον παραγωγό, φθάνει πανάκριβα στον καταναλωτή.
Απέναντι σ’ αυτήν την πραγματικότητα ομάδες πολιτών -κυρίως από την περιφέρεια- αντιδρούν με διάφορους τρόπους:
*Συνεταιριστική κατανάλωση -«γίνε κι εσύ μέλος στο σουπερμάρκετ της πόλης σου!» Τι σημαίνει συνεταιριστική κατανάλωση; Απευθείας εισαγωγή προϊόντων καθημερινής κατανάλωσης από τα εργοστάσια παραγωγής τους. Με 70.000 μέλη ανά την Ελλάδα, αυτό το κίνημα προτείνει να γίνουμε μέτοχοι σε ένα σουπερμάρκετ της πόλης μας, το οποίο θα προμηθεύεται τα προϊόντα κατευθείαν από τις εταιρείες παραγωγής και χωρίς μεσάζοντες.
*Συνεταιριστική Παράκαμψη Μεσαζόντων (Σ.Πα.Με.). Διαβάζουμε από τις ανακοινώσεις της Σ.Πα.Με.: «Θέλουμε να συμβάλουμε με όποιο τρόπο μπορούμε στη δημιουργία δικτύων αλληλοϋποστήριξης συνεταιριστικών προϊόντων, επιδιώκοντας τη διάθεσή τους σε συνεταιριστικά πρατήρια από τους ίδιους τους συνεταιρισμούς και παραγωγούς, παρακάμπτοντας έτσι τον ρόλο των μεσαζόντων». Η Σ.Πα.Με διαθέτει και το δικό της site (http://synparmes.gr), στο οποίο μπορεί να βρει κάποιος μεγάλη γκάμα προϊόντων.
*Ηλεκτρονική λαϊκή αγορά: ebloko.gr. Το ebloko δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να έχει πρόσβαση σε προϊόντα ελλήνων παραγωγών και κατασκευαστών και να τα αγοράσει σε τιμές παραγωγού. Σύνθημα; «Το ebloko.gr δεν είναι αντίδραση, είναι δράση!»
*Παράγουμε ό,τι καταναλώνουμε: σε αυτό το κίνημα συμμετέχουν διάφοροι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, εργατικών σωματείων και επαγγελματικών ομοσπονδιών. Παρεμβαίνουν, ζητώντας από τα σουπερμάρκετ να τοποθετούν στα ράφια τους ελληνικά προϊόντα. Βέβαια, η συγκεκριμένη κίνηση δεν αποτελεί αυθόρμητη αντίδραση από ομάδες πολιτών όπως παραπάνω και εμφανίζεται με περισσότερη οργάνωση.
*Ομάδες νέων αγροτών και παραγωγών που διαθέτουν μόνοι τους τα προϊόντα είτε σε τοπικό επίπεδο είτε σε πανελλαδικό μέσω Διαδικτύου. Ξεχωρίζουμε την Ομάδα Παραγωγών του Αρδα και τους παραγωγούς της Ροδόπης, που εδώ και περίπου έναν χρόνο προωθούν τα προϊόντα τους (κρασί, μέλι, τυροκομικά, κρέας, γάλα και κηπευτικά) στις τοπικές αγορές της περιοχής τους.
Επειδή, όμως, το θέμα του «μεσάζοντος» δεν είναι μόνον ελληνικό, ομάδες πολιτών εδώ και χρόνια προωθούν δίκτυο εναλλακτικού και αλληλέγγυου εμπορίου σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα το πρώτο ανάλογο δίκτυο δημιουργήθηκε το 2004 με το συνεταιρισμό «Ο σπόρος» στα Εξάρχεια.
Τα μέλη του δικτύου υποστηρίζουν: «Στο “Σπόρο” θέλουμε να πειραματιστούμε σε ένα διαφορετικό, εναλλακτικό μοντέλο εμπορίου που στη θέση του κέρδους θα βάζει ένα πλήθος στόχων: την αυτονομία και την αξιοπρεπή διαβίωση του παραγωγού, τη βιωσιμότητα της δομής διακίνησης, τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος, την ποιότητα και την προσιτή τιμή. Θέλουμε αυτές οι επιμέρους επιδιώξεις να ρυθμίζονται από σχέσεις εμπιστοσύνης και αμοιβαιότητας, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων, και όχι από το “αόρατο” χέρι της αγοράς». Ανάλογο δίκτυο εναλλακτικού εμπορίου είναι η Terra Verde (Πράσινη Γη) στα Χανιά κ.ά.